Education
(+)2019-2021
Willem de Kooning Academie Rotterdam, Bachelor DBKV
2018
Leerwerkplek keramiekwerkplaats, Studio Zand, Amersfoort
2017–2018
Bcademie
2013–2017
Willem de Kooning Academie Rotterdam, Bachelor Autonome Beeldende Kunst
Exhibitions
(+)2023
Wonderbaarlijke Wezens, Kunsthal KAdE x DierenPark Amersfoort, Amersfoort
2023
RAAMWERK, Rotterdam
2023
DAK art Park Zuid, Rotterdam
2023
Nieuw Charlois, Rotterdam
2023
Prospects, ART Rotterdam, Rotterdam
2022
BIG ART, Amsterdam
2022
GRAW, Rotterdam
2022
ITGWO, Vlieland
2022
ART XS, Amsterdam
2021
THIS ART FAIR, Amsterdam
2021
THIS MOBILE ART GYM, Amsterdam
2021
Publieke Werken 2021, Rotterdam
2021
Blauwdruk033, Amersfoort
2021
This Road Show, Amsterdam
2021
Publieke werken 2020, Rotterdam
2020
Spacemakers #3, Galerie Pouloeuff, Naarden-Vesting
2019
De Aandeelhoudersvergadering, Rotterdam
2019
Stadsstukken Rotterdam, Rotterdam
2019
SWEAT, de School, Amsterdam
2018
Bcademie eindshow, Garage, Rotterdam
2018
NE Studio's, Rotterdam
2017
Open Studios, Studio Borgerstraat, Rotterdam
2017
Showing our Pioneers, DDW, Eindhoven
2017
Kunstroute Kralingen/Crooswijk, Rotterdam
2017
Best of Graduates, Ron Mandos, Amsterdam
2017
Studio Omstand, Arnhem
Solo
2023
ACEC ondergronds, Apeldoorn
2022
Witte Rook output, Breda
2021
De Aanschouw #1010, Rotterdam
2020
De Vitrine, Rotterdam
2020
De Kijkdoos, Rotterdam
2018
SPORTDRANK, Galerie Lecq, Rotterdam
Text
Pip Passchier (1995) maakt sculpturen en installaties met een speels karakter, die het publiek uitdagen de interactie aan te gaan. Zo maakte ze eerder in de openbare ruimte de kleurrijke serie sculpturen Please do not run (2019). Deze losstaande, houten beelden doen tezamen denken aan een hindernisbaan, ware het niet dat de hindernissen vaak onmogelijk zijn om te nemen. Hiermee onderzoekt Passchier de ‘regels’ van de openbare ruimte en daagt ze met rebelse humor menselijk gedrag uit.
Passchier nam vroeger vaak sport en spel als uitgangspunt voor haar werk, maar is recent haar praktijk gaan verbreden. In plaats van dat ze nu verwijst naar specifieke activiteiten hanteert ze een lossere aanpak, waarbij ze intuïtieve tekeningen vertaalt naar 3D-installaties. De kunstenaar maakt daarbij gebruik van felle kleuren en vormen die subtiel verwijzen naar de esthetiek van de openbare ruimte zelf. Daarbij nodigt ze de toeschouwer uit om zich actief te verhouden tot haar werk en te ‘spelen’ met haar installaties.
Tekst: Milo Vermeire